אכילה רגשית

את חוזרת מראיון עבודה לא מוצלח או מעוד דייט כושל, אתה יוצא מישיבה ומקבל הודעה על פיטורייך או מקבל שיחת טלפון שלא מי יודע מה מרוממת את רוחך..
ואז.. כעבור זמן מה, מתחשק לכם לעבור ליד דוכן הפלאפל האהוב עליכם ולאכול מנה פלאפל ואם זה לא מספיק, אז עוד חצי..
ובדרככם הביתה, אתם משנים מעט את המסלול ועוברים ליד הפיצוציה הקרובה ומחסלים חטיף שוקולד במקרה הטוב, חפיסת שוקולד במידה ואתם ממש זקוקים לנחמה ואתם לא באמת רעבים..
והנה הגעתם הביתה ואם כל זה לא הספיק, אז פתחתם את המקרר ומתחשק לכם לאכול מכל הבא ליד, החל מסיר המרק שנשאר מאתמול, אולי מעדן? בננה? סלט שנשאר מארוחת הצהריים או שקית במבה שנשארה פתוחה..

אז מה המשותף לכולם?
כולם סובלים מבעיה גנטית? כולם אוהבים לאכול בחוץ? כולם אוהבים לאכול מתוק?
כולם סובלים מכוח רצון חלש? האם באמת אנחנו כל הזמן רעבים?
רעב היא תחושה שאנחנו נולדים איתה, תינוק יודע בדיוק מתי הוא רעב ומתי לא..
ומה קרה לנו? אנחנו איבדנו את היכולת להבחין בין תחושת רעב לתחושת תיאבון.
קיימים סוגים רבים של הפרעות אכילה, אך ההפרעה השכיחה ביותר בעולם המערבי נקראת "אכילה רגשית" והמאפיין העיקרי שלה הוא הבילבול בין רעב לתיאבון.

מה ההבדל ואיך אני יכול לדעת?
ובכן, אחת מההאשמות ניתן להטיל על תזונת השפע המערבי – מרוב היצע כל כך גדול ומגוון, אנו אוכלים מכל הבא ליד, הולכים לסופר ולא יודעים על מה להסתכל קודם.

המאפים החמים והטריים? מגוון מוצרי החלב והמעדנים המוקצפים או חטיפי השוקולד המתוקים?
אנחנו לא יודעים מה לבחור ורוצים להתנסות ולטעום מהכל והעגלה עמוסה..אבל זו לא הסיבה העיקרית, הסיבה המהותית הגורמת לנו להפרעה זו היא תהליכים רגשיים יומיומיים אליהם אנחנו לא בהכרח מודעים ששולטים בהרגלי האכילה שלנו.
תהליכים אלה מתבססים על זיכרונות מילדות, דפוסי חשיבה, דפוסי התנהגות כלומר הרגלי האכילה שלנו היום מושפעים מזיכרונות ילדות שיש לנו על אוכל.

מזונות מסויימים שמזכירים לי כל מני אירועים, האם נהגת לאכול סביב השולחן עם כל המשפחה או שהעדפת לאכול לבד? האם הארוחה היתה מותנית במשהו מתוק? האם אכלת על מנת לרצות מישהו?
האם היו מעירים לך בזמן האוכל הערות כמו, "כמה אתה אוכל?", "לא אכלת שום דבר", "אתה בכלל לא נגעת בירקות", "מי שלא מסיים לא מקבל קינוח" ועוד..

ובכן הטישטוש בין תחושת הרעב והשובע נעשה על ידי תהליכים רגשיים יומיומיים.
תפקיד האכילה הפך להיות ממלא מקום לרגשות רבים, האוכל מאפשר לנו להתעסק בו במקום לעסוק ברגשות לא נעימים.
כמו למשל,

  •  אכילה המשמשת כפיצוי על תחושת ריקנות, האוכל מקנה לנו תחושה של מלאות וכמו כן ממלא אותנו גם מבחינה רגשית.
  • האוכל ממלא פונקציה של אהבה, ממלא אותנו ומציף אותנו וגורם לנו להרגיש מלאים ואהובים בייחוד כשאנו אוכלים דברים מתוקים.
  • לאוכל תפקיד מנחם ברגעים של עצב, כאב, אכזבה ותיסכול.
  • האוכל נותן תחושה של הקלה כשמציפים אותנו רגשי אשם על מה שאמרנו ולא היינו צריכים להגיד או מה שעשינו ולא היינו אמורים..
  • האוכל מרגיע אותנו כשאנו עצבניים, כועסים, מקנאים או מודאגים..
  • האוכל מפיג את השיעמום. כשמשעמם לנו ובעיקר כשאנו משעממים את עצמנו.
  • האוכל מפיג את הבדידות ותמיד נותן לנו תחושה שאנחנו לא לבד, רק אני והשוקולד שלי..
  • האוכל משמש לנו כאמצעי לאיבוד שליטה, לעיתים ביום אנו מחזיקים את עצמנו בשליטה ובשעות הערב הדרך שלנו לשחרר שליטה, היא באמצעות האוכל.
  • האוכל מזין את הנפש ואת הנשמה ולא רק את הגוף.

במקביל לתזונה נכונה ונבונה לא פחות חשוב לתת התייחסות כבדת משקל לקשר בין התזונה לבין הרגשות שלנו והתהליכים הנפשיים אותם אנו עוברים.
ברגע שנוכל לזהות תהליכים רגשיים, גם הרגלי האכילה שלנו יישתנו ובכך נוכל לסייע גם בירידה במשקל.
על מנת לרדת במשקל, אין זה מספיק לדעת מה צריך לאכול ומהי תזונה נכונה ובריאה ומהן הכמויות המומלצות לאכול בכל ארוחה ולמדוד כל מנה ולאכול לפי השילובים הנכונים של פחמימות וחלבונים ולהימנע מסוכרים, מתוקים וכ'ו..
שכן, אני בטוחה שרבים מכם כבר ניסו את כל הדיאטות האפשריות, כל השילובים המומלצים, יודעים לספור קלוריות מצויין ובלספור נקודות כבר מזמן מגיע לכם דוקטורט..

אבל שאלתם את עצמכם פעם מדוע זה לא מצליח? מה לא בסדר?
לא ניתן להפריד בין אכילה שהיא צורך גופני לבין אכילה הממלאה צורך רגשי, כשם שאין מפרידים בין גוף ונפש..
אז איך תדעו האם האכילה שלכם היא רגשית? ישנן טכניקות רבות, אבל נתחיל בבדיקה של מספר שאלות.

שאלון אכילה רגשית

  1. האם אתה אוכל מזון מסויים כשאתה עצבני או מתוח?
  2. האם אתה אוכל יותר בזמן שאתה מודאג?
  3. האם לאחר האכילה אתה חש רגשות אשם?
  4. האם אתה אוכל יותר כשאתה לבד או בחברה?
  5. האם אכילה של מתוקים מנחמת אותך?
  6. האם הצורך לאכול מפריע לך לרדת במשקל?
  7. כמה זמן יכול לחלוף מרגע שחשת ברעב ועד שאתה אוכל?
  8. האם אתה מרוכז באוכל?
  9. האם אתה אוכל כשמשעמם לך?
  10. האם אתה מרגיש שאין לך כוח רצון לשלוט באכילה?

שאלות אלה הן רק חלק משאלות רבות שיכולות לתת אינדיקציה לאכילה שהיא רגשית, אם ענית על יותר משלוש שאלות, נראה כי יש תהליכים רגשיים שכדאי לעבוד עליהם על מנת לשפר את הרגלי האכילה שלך ולסייע בירידה במשקל ושמירה על משקל אופטימלי לאורך זמן.
אז מה עושים?
קיימת תוכנית ספציפית לטיפול באכילה רגשית, מה מקנה התוכנית?

  • המלצות כלליות לתזונה נכונה ומאוזנת כולל תפריט יומי.
  • טכניקת התבוננות בהרגלי האכילה המאפשרת אכילה מודעת יותר.
  • התבוננות בתהליכים רגשיים מקבילים באמצעות תרגילים למודעות עצמית, פרחי באך ועוד..
  • הקניית יכולת אבחנה בין תחושת רעב ותחושת תיאבון.
  • יכולת שליטה באוכל ולא האוכל שולט בנו.
  • ירידה במשקל ושמירה על משקל אופטימלי לאורך זמן.

מאת זעירא מעין מנהלת מרפאת הבית הטבעי

2017-06-17T12:10:51+00:00יוני 17, 2017| קטגוריות: מאמרים|תגיות: , , |