חג שבועות בגוף ובנפש

חג שבועות בגוף ובנפש
חג שבועות מסיים תהליך רוחני, שהתחיל האדם ביציאת מצריים.
התקופה הנמשכת מספירת העומר, נמשכת 7 שבועות (49 ימים) מסמלת את מספר התיקונים שעל האדם לבצע בתכונותיו.
האדם מורכב מ – 7 תכונות עיקריות כנגדם מציינים 7 שבועות, כל יום מתוך השבעה שבועות מסמל שעלינו לתקן תכונה אחרת.

חג שבועות האו חג מתן תורה, מושג מתן תורה הוא גילוי של חוק אחד ומיוחד שכל הטבע פועל לפיו, חוק זה קובע שהטבע כולו מהווה מערכת כללית אחת שבמצב המושלם מתפקדת בהרמוניה בין כל המרכיבים.
בדיוק כשם שחוק טבע זה פועל גם על האנושות כולה ועל  הגוף האנושי – כמו התאים בגוף האדם ,שכל תא עוסק בפעילות אחרת ואחראי על תיפקודים שונים  וצרכים אחרים של הגוף, על מנת שכל המערכות יוכלו לעבוד בהרמוניה..
את מושג בריאות הגדיר הפילוסוף  הנרי לינדלהר שפירסם את ספרו " Phylosophy Of Natural The Theraputics"  המהווה  עד היום את הבסיס הפילוסופי של הנטורופתיה המודרנית.
הוא הגדיר זאת כך:
"מצב הרמוני של הויברציות באדם השלם ( של המרכיבים/הכוחות בין הרמות השונות).
בריאות היא אישית והיא פונקציה של הקונסטיטוציה המולדת שלנו ושל כל מה שאספנו או איבדנו מאז בדרך".
המשמעות הבסיסית של המילה  Health גם היא "שלמות", מקורה של מילה זו הוא באותו שורש אנגלוסכסי, שממנו נגזרות המילים Whole, Holy, Hale  שפירושם בהקבלה שלם, קדוש ותקין.
כל הדתות רואות בשלמות האדם, בבריאותו המושלמת כדבר שיש לשאוף אליו.
בכל הדתות מקור הקדושה של הבריאות הם השלם והשלמות.

מכאן שחוסר ההכרה בחוק טבע זה הוא זה המביא את הגוף לחוסר איזון במערכת האנושית כולה, והשפעתו על המערכת הנפשית והמערכת הפיזית  והוא זה המביא לכל מצבי החולי..
ולכן יש צורך בשיטה שמסבירה איך להגיע ממצב זה של חוסר איזון למצב המושלם של חיים טובים ומלאים באושר.

בחג השבועות קוראים לשיטה זו  "תורה", ובחג חוגגים את מסירתה, אך אין צורך לחכות לחג השבועות על מנת להגיע למצב של איזון נפשי ופיזי ולחיות אורח חיים בריא ונכון, שכן  ניתן לעשות כך לאורך כל ימות השנה באמצעות המודעות לחוק טבע זה ושמירה על מצב הרמוני בין כל החלקים  הפיזיים, הנפשיים, החברתיים, הרוחניים וכ'ו..
באמצעות התרחקות מדפוסי התנהגות, דפוסי חשיבה והרגלים מיותרים, שאינם משרתים אותנו עוד  ועל ידי התחברות והתקרבות לטוב, ניתן להגיע לאיזון ולשמור עליו לאורך זמן.
כשם שמוגדרת המילה בריאות על ידי אירגון הבריאות העולמי "WHO":
" מצב של שלמות מבחינה גופנית, נפשית וחברתית, אך מכיוון שמצב אבסולוטי זה הוא אוטופיה, בריאות היא מושג יחסי , דינמי אבל ששואף למצב בריאות אופטימלי ומתבטא ביכולת של האדם לספק ולממש את מירב כישוריו ולהנות מחייו".

בליל שבועות  קיים מנהג הקרוי "תיקון ליל שבועות" בו נוהגים להישאר ערים כל הלילה וללמוד תורה, בקבלה מסבירים את הסמליות של מנהג זה:
הלילה והחושך מסמלים לנו את שאנו מרגישים כשאנו נמצאים במצב של "חושך"  ואנו לומדים את חוכמת הקבלה כדי להגיע למצב הרמוני של אהבה.
אם נתרגם את המילה "חושך" על פי מנהג זה, ביומיום החושך יבוא לידי ביטוי  בחוסר שביעות רצון, חוסר שמחה, כעס, פחד, חרדה, תיסכול, קינאה, חוסר ביטחון עצמי ועוד..כחלק בלתי נפרד מהאנושות ויחד עם הכמיהה לשינוי, הבריחה מהסבל, המרדף אחר האושר, רצון עז לתענוג, צורך בסיפוק  והרמוניה בין כל הנ"ל.
גם במנהג זה ניתן לראות שוב כי חג שבועות מסמל את חוסר האיזון עם הטבע ושאיפה למצב מושלם של הרמוניה ואושר אינסופי.

חג שבועות ומנהג אכילת מאכלי חלב, למנהג זה ניתנו הסברים רבים:

  1. כאשר קיבלו בני ישראל את התורה לא יכלו לאכול מיד בשר, כי נדרשות לכך הכנות רבות כמו הכשרת הכלים, בדיקת הסכין, שחיטה, הוצאת הדם והם לא היו ערוכים לכך, ועל כן אכלו מאכלי חלב.
  2. שבעת השבועות של ספירת העומר הם כשבעה נקיים של נידה ובשבועות נטהרים והמעבר לחלב מסמל את המעבר מדין לרחמים.
  3. במתן תורה בני ישראל מתעלים למדרגה הרוחנית הגבוהה של אדם הראשון קודם חטא עץ הדעת ואי אכילת בשר מסמל מעמד זה שכן לפני ימי נח היה אסור על בני האדם לאכול בשר
  4. החלב מסמל את הנתינה של הגדול לקטן, של אם לבנה, ובדומה לכך התורה היא מתנה של ה' לעמו.
  5. מנהג קרוב הוא לאכול חלב ביחד עם דבש שעל פי חז"ל נמשלו לתורה בפסוק:

"נֹפֶת תִּטֹּפְנָה שִׂפְתוֹתַיִךְ כַּלָּה דְּבַשׁ וְחָלָב תַּחַת לְשׁוֹנֵךְ וְרֵיחַ שַׂלְמֹתַיִךְ כְּרֵיחַ לְבָנוֹן"..שיר השירים.

חג השבועות נקרא גם עצרת ומשמעותה הוא יום של שמחה בכל העולמות.
הנפש עוצרת מטרדות העולם ומתפנה לקבלת שפע, לחיבור עם האור באהבה ובשמחה גדולה.
נוכל לתרגם זאת לחיי היומיום בעולם המערבי אם רק נקדיש יום אחד בשבוע  או רגע אחד ביממה, לעצור , להתנתק מטרדות היומיום והמתח  ונתמקד בקבלה של שפע ואהבה, נוכל לחוות שמחה גדולה.

חג השבועות ומנהג מנחה חדשה
ימי ספירת העומר מפסח עד שבועות הם ימים של דין, של צימצום בכל יום מתגלה אור מסויים ואנו מתקנים בחינה מסויימת.
התקופה שבין פסח לשבועות, ספירת העומר כשבסיומה בחג השבועות מקריבים מנחה חדשה, זוהי תקופה של בנייה והתחדשות המגיעה לשיאה בחג השבועות.

 

במאמר שנכתב בפסח (ניקוי אביב כי האביב כבר כאן) ציינתי את תחילתה של ההתחדשות, ניקוי הגוף וכי האביב הוא זמן טוב להתחלה של ניקוי.
חג שבועות הוא בעצם הזמן הטוב ביותר לשיא ההתחדשות והניקוי הנפשי, עד כה היינו עסוקים בהכנות,בציחצוח ובניקוי .בתקופה זו אנחנו כבר בשיא האירגון מחדש של הגוף והנפש.
המנחה החדשה, מנחת חיטים, שעורים מאכל לבהמה וחיטים מאכל לבני אדם, באה להורות לנו את הדרךהרוחנית  שעברנו בימי ספירת העומר.
בשבועות ניתנת לנו ההזדמנות לפתוח דף נקי, להתחיל דרך חדשה.

 

חג השבועות וסדרות של עשר
בכל שנה, מתנהל המהלך הזה בנפש של כל אדם – עשרה מאמרות, עשר מכות, עשר דיברות. אחרי שבראש השנה העולם והאדם כמו נבראו מחדש, ואחרי שבפסח יצאנו ממצרים באמצעות עשר המכות, עכשיו, בחג השבועות יש לנו את האפשרות לגלות מחדש את עשר הדיברות בחיינו, להסיר את הלוט מעל האור של הבריאה בתוכנו.

 

חירות
להיות "כאיש אחד בלב אחד". להסיר מעלינו את קליפת הרצון לקבל, להתנער מהאגואיזם שלנו, ממחיצות אשר מפרידות בינינו לבין עצמנו ובינינו לבין הסובבים אותנו  ולקבל את עצמנו.
אמרו חז"ל,  חירות מאותה אנרגיה של סוף, של חוסר, של צמצום השפע, חירות פנימית, חירות בדעת, יציאה מהעבדות לרצון לקבל, והפיכתו לרצון לקבל על מנת להשפיע. מה שאנחנו יכולים לזכות לו  בחג השבועות, זה חיבור לתודעה של אור, של השפעה, וכתוצאה מכך היכולת להשפיע על חיינו.

 

מאת מעין זעירא מנהלת מרפאת הבית הטבעי

2017-06-18T11:28:04+00:00יוני 18, 2017| קטגוריות: מאמרים|