נדודי שינה – Insominia

קיימים שני סוגים עיקריים של נדודי שינה:

  1. קושי להירדם – Sleep onset insomnia- SOI
  2. יקיצות תכופות – Sleep maintainance insomnia

ושינה מאוד שטחית – מתעוררים מכל רעש ולא יכולים לישון כל הלילה.
יש אנשים שיש להם קוקטייל של שלושתם.
30% מהאוכלוסיה סובלים מנדודי שינה – תלונה נפוצה ביותר.
כמחצית מהמתלוננים במעבדות לחקר השינה סובלים מהתופעה בשל גורמים נפשיים, ידוע כי נדודי שינה קשורים לדיכאון.

 

הגורמים לנדודי שינה

  1. Stress – אנשים מודאגים ומוטרדים.
  2. בעיות עיכול.
  3. רעב – בדר"כ תהיה צניחה של רמת הסוכר.
  4. בעיות בריאות סיסטמיות – אנשים הסובלים מקוצר נשימה, כבד טוקסי, בעיות בלב, בעיות בכליות.
  5. ליקויים בתזונה – חסרים של B3 ,B6 , סידן ומגנזיום ברמה ירודה, צריכה של קופאין.
  6. סיבות מכאניות – אנשים שיש להם הפסקות בנשימה.
  7. אנשים הסובלים מהשמנה.
  8. תת פעילות של בלוטת התריס.
  9. אלכוהוליסטיים – אלכוהול שוחק B קומפלקס ומגנזיום.
  10. אנשים המטופלים בתרופות לשינה – כשלא לוקחים, לא ישנים.

הטיפול הקונבנציונאלי

הטיפול הקונבנציונאלי בהפרעות שינה הוא בעיקר באמצעות שימוש בתרופות ממשפחת הבנזודיאזפינים – Benzodiazepine תרופות ממשפחה זו : ואליום, וואבן, קלונקס, נומבון, קסאנקס, בונדורמין ועוד..
לעיתים תכופות מתפתחת סבילות להרבה מן ההשפעות הרפואיות של בנזודיאזפינים אחרי שימוש יומי או תכוף. שימוש ארוך טווח בבנזודיאזפינים עלול להוביל לתלות פיזית.

הטיפול הטבעי – נטורופתי בנדודי שינה

הטיפול הנטורופתי ייתמקד באיבחון הגורמים להפרעות השינה ובהתאם לכך יותאם הטיפול באמצעות שינויים תזונתיים, אחד הגורמים העיקריים לנדודי שינה הם מצבי לחץ ומתח, לכן יש לתמוך בפאן הנפשי באמצעות שיטות הרגעה. כמו כן יש להתייחס למס' קריטריונים נוספים:

  1. רמת הגלוקוז בלילה: יש לבטל מצבי היפוגליקמיה בנדודי שינה, רמות נמוכות של גלוקוזה בלילה הן סיבה חשובה לנדודי שינה, ירידה ברמת הגלוקוז בדם מעודדת התעוררות באמצעות השיחרור של הורמונים מווסתים גלוקוזה כלומר: אדרנלין, קורטיזול ועוד.
  2. קשר הסרטונין: סרטונין הוא נוירוטרנסמיטור, המהווה אמצעי קידום חשוב לשינה.
    הסינתיזה של סרטונין תלויה בזמינות של ח. אמינו טריפטופן, יחד עם הטריפטופן (מזונות עשירים בטריפטופן) יש ליטול את הקופקטורים החשובים – ויטמין B6 ומגנזיום, כדי להבטיח שיומר לסרטונין.
    יש ח.אמינו אחרות המתחרות בטריפטופן בהובלה אל תוך ה- CNS – מע' העצבים המרכזית על פני מחסום דם מוח. אינסולין מגדיל את קליטת הטריפטופן ע"י ה – CNS .
  3. הפאן הנפשי: פעילות גופנית מעודדת שיפור באיכות השינה – בבוקר או מוקדם בערב – לא לפני שעת השינה, אמבטיות עם שמנים ארומתיים, מוסיקה נעימה, מדיטציה.

תסמונת הרגליים חסרות המנוחה – Restless legs 
תסמונת זו תוקפת בשעת היקיצה ומאופיינת בדחף בלתי נשלט להזיז את הרגליים, כמעט כל החולים הסובלים מתסמונת זו סובלים גם מרתת שריר עוויתי.
ב – Restless legs  מגיבים החולים למינונים גבוהים של ח.פולית, תסמונת זו היא כנראה כתוצאה מחסר של ח.פולית.

רתת שריר עוויתי 
הפרעה עצבית ושרירית מאפיינה התכווצויות נישנות של קבוצת שרירים אחת או יותר, בדר"כ ברגל בשעת שינה. כל עווית נמשכת פחות מ – 10 שניות, החולה לא מודע לתופעה ומתלונן ע"י יקיצות ליליות תכופות – ויטמין E משפר את המצב.
מבחינה תזונתית מומלצות פחמימות מורכבות, מזונות עשירים בטריפטופן, להימנע ממזונות המכילים טירמין.

 

תוספי מזון

קומפלקס B  עם דגש על ויטמיני B ספציפיים, מינרלים חשובים כמו, סידן ומגנזיום, ח.אמינו GABA , טריפטופן (5HTP).

צמחי מרפא

קיימים צמחי מרפא רבים התומכים במערכת העצבים ומסייעים לשינה איכותית, צמחים אלה בעלי פעילות אדפטוגנית, במקרים קלים, ניתן לצרוך חלק מהצמחים באמצעות חליטות צמחי מרפא למשל, שתייה של חליטת לואיזה לפני השינה,
ובמקרים של נדודי שינה קשים או נדודי שינה המלווים בחרדות או דיכאון, רצוי לצרוך שילוב של מספר צמחים המותאם באופן אישי עבור כל מטופל.

 

2017-07-09T21:49:55+00:00יולי 9, 2017| קטגוריות: אינדקס מחלות|