לפחות 60 אחוזים מכל הנשים סובלות מתסמונת טרם וסתית.
היא מרבה להופיע אצל נשים בשנות השלושים לחייהן, אם כי היא יכולה להופיע גם בשנות ההתבגרות וגם בשנים של הפסקת הווסת.
תסמונת טרום וסתית ידועה מאז ימי קדם, אבל היא נעשתה מובנת בשנות השמונים בעקבות מאמר בכתב העת family Circle אשר ביטא את סבלן של מיליוני נשים מדי חודש.

אמצעי התקשורת החלו לטפל בכך ותוך חודשים הפכה התסמונת לבעיה ידועה בכל מדינה ובכל בית בעולם.
היא גם הפכה לנושא חם בקרב הפמיניסטיות, אשר טענו כי האבחנה תשמש נגד נשים.
רופאים דאגו שמא תהפוך ל"אבחנת פח אשפה" אשר נשים ובני משפחותיהן ישתמשו בה כתירוץ בכל פעם שאיש לא יוכל להבין מה באמת מתרחש.

בינתיים נמצא סוף סוף למיליוני נשים שם לסבלן והן חיפשו עזרה רפואית שתסייע להן להתמודד עמו.
אנו זקוקים לחשיבה על מנת להגיע לסיבות המונחות בשורשיה של התסמונת. שינו תזונתי, התעמלות, ויטמינים וטיפול באמצעות פרוגסטרון- כולם אמצעים יעילים לטיפול בתסמונת טרום וסתית, אבל במקרים עיקשים של תסמונת טרום וסתית קיים חוסר איזון עמוק יותר, אשר שינויים באורח החיים אינם מועילים לו כפי שאישרו מחקרים.
בעיות רגשיות אשר לא באו על פתרונן עשויות לשבש את מקצב הווסת ואת הסביבה ההורמונלית הרגילה.

אבחנה תסמונת טרום וסתית – PMS

בתסמונת טרום וסתית יכול להיות מגוון רחב של סימפטומים.
כאשר קובעים את האבחנה אין חשיבות לסימפטומים המסויימים שהאישה לוקה בהם לפני הווסת שלה, מה שחשוב הוא הדרך המחזורית שבה הם מופיעים.

נשים החוות את הסימפטומים במשך שלושה חודשים או יותר רואות בהם הצטיירות של דפוס ויכולות לנבא באיזה שלב במחזור שלהן עשויים הסימפטומים להתחיל. אצל רוב הנשים יהיו לפחות שלושה ימים בחודש שבהם יהיו חופשיות לגמרי מהסימפטומים הללו, אלא אם מדובר במקרים חמורים במיוחד.

במחצית השניה של הווסת מחריפים תחלואים נסתרים כמו גלאוקומה, שיגרון ודיכאון.
החרפה של סימפטומים אלה אינה מוגדרת כתסמונת טרום וסתית, אף כי היא קשורה אליה.
לתסמונת טרום וסתית יש יותר ממאה סימפטומים ידועים. כל אחד מהם קשור כנראה, ברמה התאית לחוסר איזון באיקסנואידים, הנובע מפעולת גומלין מורכבת של גורמים רגשיים, פיזיים וגנטיים.

סימפטומים של תסמונת טרום וסתית

  • אי יציבות רגשית
  • אי סבילות לאלכוהול
  • בחילה, בלבול
  • בצקת – צבירת נוזלים
  • אסטמה
  • דיכאון, חרדה
  • דפיקות לב
  • החרפה של תחלואים קודמים
  • הירתעות מאחרים
  • שלבקת
  • התנפחות וכאב בשדיים
  • התעלפות
  • זעם, תוקפנות
  • חגיגות אוכל, תשוקה למאכלים מתוקים, למלח.
  • חטטת
  • טחורים
  • כאבי גב
  • כאבי ראש
  • כאבי בטן עוויתיים
  • נדודי שינה
  • נטייה להיחבל, לתאונות
  • נפיחות וכאב במפרקים
  • עייפות
  • שינויים בדחף מיני

אם לא נעשה דבר כדי להפסיק את התסמונת היא הולכת ומחמירה.
בשלב המוקדמים שלה נשים מתארות את הסימפטומים המתעוררים ימים אחדים לפני הווסת ופוסקים לפתע כאשר הדימום מתחיל.
אח"כ הסימפטומים מתחילים להופיע שבוע או שבועיים לפני תחילת הווסת.

יש נשים המרגישות מקבץ של סימפטומים בביוץ ואח"כ  שבוע נטול סימפטומים. אח"כ מתחדשים הסימפטומים שבוע לפני הוסת.
ברבות הזמן אישה יכולה שיהיו לה רק יומיים או שלושה בחודש ללא סימפטומים.
בסופו של דבר לא נותר כל דפוס ברור של ימים "טובים וימים "רעים", היא מרגישה כאילו היא סובלת מתסמונת טרום וסתית לאורך כל החודש.

עוויתות וסת נגרמות עקב התכווצויות הרחם ועקב עוויתות הנובעות מעודף פרוסטגלנדין F2 אלפא, הורמון הנוצר כאשר רפידת הרחם מתפרקת, במהלך מחזור הוסת.
מחקרים אחדים הוכיחו כי פרוסטגלנדינים מעורבים גם בסימפטומים של תסמונת טרם וסתית.
מסיבה זו, שינוי תזונתי, תוספת של ויטמינים ומינרלים ותרופות אנטי פרוסטגלנדין מועילים הן במקרה של עוויתות הן במקרה של תסמונת טרום וסתית.

אף כי יש רופאים שעדיין מחפשים "פגיעה ביוכימית" הגורמת לתסמונת טרום וסתית ומאות עבודות מדעיות פורסמו בנושא, איש לא היה מסוגל למצוא פגיעה כזו  או תרופת פלא שיכולה לרפא.

הסיבות לתסמונת כרוכות בגורמים רבים ויש לגשת אליהן באופן כולל והוליסטי.
כאשר מטפלים בתסמונת יש להביא בחשבון את כל ההשפעות של הנפש, הרגשות, התזונה, האור, ההתעמלות, מערכות היחסים, התורשה וטראומות ילדות.

כל המאורעות שלהלן מחוללים שינויים הורמונליים בגוף.
תסמונת טרום וסתית נוטה להתחיל או להחמיר עקב שינויים אלה, אלא אם מתחילים בטיפול.

מאורעות הקשורים בהתפרצותה של תסמונת טרום וסתית

  • תחילת הוסת או השנה שנתיים שלפני הפסקת הוסת.
  • הפסקת השימוש בגלולות למניעת הריון.
  • פרק זמן ללא וסת.
  • לידת ילד או הפסקת הריון.
  • הריונות שהסתבכו עקב רעלת הריון.
  • טראומה בלתי רגילה, כמו מוות במשפחה.
  • כמת מופחתת של אור בעונות הסתיו והחורף.
  • גורמים תזונתיים רבים ושונים תורמים לתסמונת טרום וסתית. מחקרים לימדו כי נשים הלוקות בתסמונת, יש להן האפיונים התזונתיים והפיזיולוגיים האלה.

גורמים התורמים לתסמונת טרום וסתית

  • צריכה גבוהה של מוצרי חלב.
  • צריכה מופרזת של קופאין בצורה של משקאות קלים, קפה או שוקולד.
  • צריכה מופרזת של סוכר מזוקק וצריכה דלה של מזונות מלאים, כמו ירקות טריים.
  • רמה גבוהה יחסית של אסטרוגן בדם, הנובעת מייצור מופרז עקב שומן תזונתי או שומן גוף או מפירוק מופחת של אסטרוגן בכבד. רמות גבוהות של אסטרוגן ומחסור בויטמינים מקבוצת B במיוחד B6 ו – B12. הכבד דורש את הויטמינים האלה כדי לפרק אסטרוגן ולהפסיק את פעילותו.
  • רמה נמוכה יחסית של פרוגסטרון בדם.
  • תפריט המוביל לרמות מוגברות של ההורמון פרוסטגלנדין F2 וגם תורם לרמות גבוהות של אסטרוגן בשילוב עם רמות נמוכות של פרוגסטרון. טבעוניות החיות על תזונה דלת שומן ועתירת סיבים, מפרישות בצואה אסטרוגן בכמות גדולה יותר, פי שניים או פי שלושה מזו המופרשת בצואתן של לא טבעוניות. טבעוניות נוטות לצרוך כמות גדולה יותר של פירות וירקות וכמות קטנה יותר של חומצות טרנס שומניות בהשוואה ללא טבעוניות. הולכות ומצטברות ראיות לכך שהאשם אינו בבשר, כפי שחשבנו, כל עוד אוכלים ממנו בכמויות בינוניות ומלווים זאת בצריכה בשפע של ירקות ירוקים עליים, דגנים מלאים, פירות, ומאכלים מלאים אחרים וכל עוד תזונת האישה אינה מכילה כמויות מופרזות של מאכלים מזוקקים, עתירי סוכר וכאלה המכילים חומצות טרנס שומניות.
  • משקל עודף של הגוף, המגביר את הסיכויים לרמות גבוהות של אסטרוגן ולתסמונת טרום וסתית.
  • רמות נמוכות של ויטמין C, ויטמין E וסלניום, הכבד זקוק לחומרים אלה כדי לבצע  כראוי את חילוף החומרים של האסטרוגן.
  • מחסור במגנזיום, תשוקה לשוקולד נקשרת לרמות נמוכות של מגנזיום.

הטיפול הטבעי בתסמונת קדם וסתית

נשים רבות מקבלות טיפולים סימפטומטיים בתסמונת טרום וסתית אשר אינם פועלים בטווח הארוך.
הטיפול הסימפטומטי בכאבי הראש, כאבי הבטן או החרדה מתעלם מחוסר האיזון העמוק המוליד מלכתחילה את התסמונת הזאת.  תסמונת טרום וסתית היא חלק מחוסר איזון גדול הרבה יותר ולכן הטיפול יהיה טיפול משולב הכולל התייחסות בכל הרבדים.

תוכנית להקלה של תסמונת טרום וסתית

  • גישה תזונתית הכוללת איזון של איקסנואידים היא עמוד השדרה לטיפול בעוויתות ובתחלואים רבים אחרים, כדי לנווט את הגוף הרחק מייצור עודף של פרוסטגלנדים PGE2  ולכוונו אל סדרת PGE1  אלה שאינם יוצרים עוויתות, כלומר יש לאזן ולצרוך חומצות שומן מהסוג הנכון.
  • תוספת של ויטמינים ומינרלים – מחסור במגנזיום נפוץ בתסמונת טרום וסתית וכמו כן תוספת של ויטמיני B , יש לקחת את התוספת מדי יום ולא רק בימים שלפני הוסת.
  • מומלץ לההימנע מצריכה של סוכר מזוקק, מוצרי קמח לבן וחומצות שומן טרנס.
  • מומלץ לותר על קפה – ויתור על קפה לבדו וגם אם צריכתו הוגבלה לקפה אחד או לפחית אחת של קולה ביום, יכול להשפיע באופן דרמטי על תסמונת טרום וסתית בקרב חלק מהנשים.
  • כמות מספקת של חומצות שומן חיוניות, חומצות שומן אלה ניתן לקבל מאגוזים, זרעים, דגי מים קרים, שמן פשתן, עלים ירוקים ועוד, כמו כן ניתן להשתמש גם בתוספים.  חילוף החומרים המיטבי של חומצות שומן חיוניות בגוף דורש רמות מתאימות של מגנזיום, ויטמין C, אבץ, ויטמיני B.
  • צימצום המתח – נשים העוסקות במדיטציה או בשיטות אחרות של התרגעות עמוקה מסוגלות להביא להקלה של חלק ניכר מהסימפטומים שלהן. הרפיה מכל הסוגים מפחיתה את רמות הקורטיזול והאפינפרין בדם ומסייעת לאזן את הביו כימיה ובכלל זה את רמות האיקסנואידים.
  • רפלקסולוגיה – טיפול רפלקסולוגי מקל משמעותית על תסמונת טרום וסתית.
  • פעילות גופנית – פעילות אירובית במשך עשרים דקות, שלוש פעמים בשבוע – הליכה מהירה היא מה שנחוץ, התעמלות מתונה כזאת מצמצמת סימפטומים רבים של תסמונת טרם וסתית. היא גם מגבירה את רמות האנדורפרינים ומסייעת לגוף להתמודד עם דיכאון ועם כאב פיזי.