האם יש טיפול נטורופתי לאקנה?

בהחלט יש טיפול נטורופתי לאקנה. הוא כולל תזונה נכונה, תוספי מזון וצמחי מרפא.
אקנה נחשבת סכרת של העור ולכן יש להוריד את כל המתוקים מהתזונה, בנוסף יש גם השפעות הורמונליות על העור כגון עליה של טסטוסטרון ולכן יש להוריד את כל מוצרי החי – בשר, עוף ומוצרי חלב. למעט דגי ים צפוני אותם מומלץ לאכול. כמו כן מומלץ לאכול ירקות, פירות, קטניות ודגנים מלאים.
ישנם צמחי מרפא שניתן להתאים בטיפול נטורופתי וכן תוספי מזון יעילים כגון אבץ,  קומפלקס, ויטמין A.


רציתי לדעת אם יש לנטורופתיה להציע משהו לטיפול בטחורים?

לנטורופתיה יש בהחלט מה להציע.
ראשית, אם ישנה ברקע עצירות יש לטפל בה. סביר שהם הגורמים לטחורים (כמו גם לעוד בעיות) ויש להבין את מקורם.
בכלל החלק החשוב בטיפול בטחורים הוא טיפול מניעתי ע"י סידור היציאות, הגדלת נפח הצואה ומניעת מאמץ בזמן יציאה, ע"י הגברת צריכת הסיבים המסיסים בתזונה, שתייה מרובה וכו'.
ניתן להיעזר גם בתוספי מזון כגון:ביופלבנואידים וויטמין C אשר עוזר לבניית הקולגן.
טיפול מקומי באמצעות משחות צמחי מרפא, למשל הממליס HAMAMELIS למריחה על הטחורים, אשר מכווצת את כלי הדם ועוזרת לסגור אותו.


אני סטודנט לתואר ראשון ותקופת המבחנים הולכת וקרבה, המליצו לי לקחת כמוסות של גינקו בילובה בגלל שנאמר לי שהן מסייעות בשיפור הזיכרון, האם את ממליצה לי לקחת?

ג'ינקו בילובה אינה התשובה, ישנה נטייה להמלצה גורפת של ג'ינקו במקרים של קשיים בזיכרון וזה לא נכון ולא מתאים במיוחד לא לצעירים,צריך לבדוק מה הגורם לבעיית הזיכרון.
אם זה עניין של גיל (ירידה בזיכרון מפאת הגיל המבוגר) הג'ינקו יכול להיות מתאים, אבל אני מבינה שזה לא המקרה שלך – אתה צעיר, אקדמאי, כפי שאני מבינה וצריך לבדוק למה קשורה הפרעת הזיכרון, זה גם יכול להיות קשור לחסרים תזונתיים כמו למשל : מחסור ב- B12, ולכן קודם צריך לבדוק את הסיבה.

אם אתה מאובחן גם כ-AD(H)D הסיפור הוא אחר לגמרי ניתן לטפל בהפרעה זו בתזונה ותוספי מזון ולקבל תמיכה בשיטות טיפול נוספות.


ברצוני לדעת היכן ניתן להשיג את ההיפריקום, למצב דיכאון, והאם הוא מומלץ ויעיל על פי הנטורופתיה?

ההיפריקום הוא צמח מרפא מצויין ויעיל מאוד במצבי דיכאון, אך רק בהמלצת נטורופת/הרבליסט אשר בדק אותך ואבחן ובמידה ואתה נמצא במעקב. במצבים מסויימים מומלץ לצרוך אותו עם תמיכה של צמחי מרפא נוספים אנטידיכאוניים. לידיעתך, יש מחקר מצויין המראה את יתרונותיו והשפעתו המיטיבה של ההיפריקום לעומת ה"סרוקוסט" – תרופה אנטידיכאונית ממשפ' ה- SSRI.

ניתן להשיגו בבתי מרקחת מסויימים ואצל הרבליסטים הרוקחים פורמולות של צמחי מרפא.


בתקופה האחרונה אני סובלת מנשירת שיער, חשוב לי לציין שאני צימחונית , בבדיקות דם שעשיתי, התוצאות של ברזל וB12 היו נמוכות, האם יכול להיות שזה קשור לנשירת השיער? האם מומלץ לקחת תוספי מזון?

קיימים מס' גורמים לנשירת שיער, ייתכן כי כפי שאת מציינת יש לך חסרים תזונתיים של ברזל וויטמין B12, אך נשירת שיער נגרמת גם עקב חוסר איזון הורמונלי, למשל בתת פעילות של בלוטת התריס או בעקבות נטילה של גלולות הגורמים לחסרים תזונתיים, בתקופות של לחץ ומתח יש נשירת שיער מוגברת ועוד..

יש לאבחן ממה נגרמת נשירת השיער ובהתאם לגורמים להתאים תזונה מתאימה ותוספי מזון בהתאם לחסרים התזונתיים כמו: קומפלקס B, אבץ, ברזל, להפחית מתח באמצעות פעילות גופנית או פעילות מדיטטיבית, לטפל בחוסר האיזון ההורמונלי באמצעות פורמולה של צמחי מרפא.


אני סובל מסבוריאה כבר הרבה זמן, ניסיתי כבר את כל המשחות הקיימות בשוק, מה ניתן לעשות בדרך הטבעית?

לנטורופתיה יש הרבה מה להציע כטיפול בסבוריאה – הטיפול הבסיסי הוא תזונה ומזונות שעלייך להמנע מהם וכמו כן שימוש בתוספי מזון ופורמולות של צמחי מרפא.
יש גם משחה על בסיס של צמחי מרפא מצויינת ומאוד יעילה, אך היא מטפלת רק באופן אקוטי ויש לטפל בשורש הבעיה.


אשמח אם תוכלי להרחיב בעניין יעילות אומגה 3 בטיפול בדיכאון. האם מומלץ לנסות (תלות? תופעות לוואי?) וכמה כדורים מומלץ לקחת?

אומגה 3 מאוד יעילה במצבי דיכאון ועל כך מחקרים רבים, אך יש להקפיד גם על תזונה מתאימה עשירה בויטמיני B, ח.אמינו טריפטופאן ועוד… כמו כן יש להקפיד על תוספי מזון לפי הצורך ופורמולה של צמחי מרפא.
המינון המומלץ של אומגה 3 לטיפול בדיכאון הוא 3 גרם, אך יש להתאים את המינון גם בהתאם לצריכת האומגה 3 דרך התזונה והתאמה לצריכת האומגה 6.
לכן אני ממליצה ללכת לייעוץ ולקבל המלצות נוספות באופן אישי הכוללות גם פעילות גופנית או שיטות הרפייה אחרות: ביופידבק, דמיון מודרך החשובות לא פחות.


אני סובלת מחרדות, והפסיכיאטר המליץ לי לקחת כדורים מסוג "סרוקסט" ,אני נמצאת גם בטיפול פסיכולוגי , אבל הייתי רוצה לברר האם יש משהו נוסף, בתחום המזון/ הטבעי שיכול לעזור לי?

הטיפול הטבעי בחרדות מתבסס על תזונה נכונה, ישנם מזונות מהם כדאי להימנע, למשל: הסוכרים הפשוטים- קמח לבן, אורז לבן, ממתקים, קופאין שעלול להגביר מצבי חרדה, מומלץ לאכול ארוחות קטנות ורבות לאורך כל היום המכילות פחמימות מורכבות – מעט בכל ארוחה ולהרבות במזונות המכילים טריפטופאן.
יש להימנע מעישון וכמובן לא לשכוח פעילות גופנית היכולה להוות מקור פורקן נהדר למתחים ולשפר את ההרגשה או פעילות מדיטטיבית כלשהי אחרת: יוגה, מדיטציה.

יש תוספי מזון היכולים לסייע כמו קומפלקס B ,SAM-E, וכמו כן צמחי מרפא כגון: היפריקום, רודיולה אותם יש להתאים באופן אישי.


בני בן 9 אובחן כ-ADHD בעל הפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות, הנוירולוג המליץ על ריטלין, אך איני מעוניינת לתת לו את התרופה. האם יש תחליף טבעי לריטלין?

יש בהחלט טיפול נטורופתי בהפרעות קשב וריכוז בעזרת תזונה מתאימה, תוספי מזון וצמחי מרפא, מודעות- גופנפש, תרפיית מגע ועוד..
אני ממליצה לך לקרוא את המאמר על הפרעות קשב וריכוז.