Logo
contact-banner
   
 

פירות יבשים

חג האילנות בפתח וזוהי תקופה בה אנו צורכים הרבה יותר פירות יבשים.
הרפואה העממית מעודדת צריכה של פירות יבשים ואף מייחסת להם תכונות מרפאות.
ט"ו בשבט היא הזדמנות מצויינת להתעמק בתכונותיהם,יתרונותיהם וחסרונותיהם של הפירות היבשים ואי אפשר שלא להתייחס לפאן הקלורי.
פירות יבשים עשירים בויטמינים ובמינרלים, הם מכילים כמות גדולה של סידן וברזל ולכן מתאימים במצבים של אנמיה, נשירת שיער, ציפורניים חלשות, אוסטיאופורוזיס.
הם עשירים באבץ שחשוב לחיוניות השיער, העור והציפורניים, הם אינם מכילים כולסטרול, דלים בנתרן ועשירים מאוד באשלגן- מה שמתאים לשמירה על לח"ד תקין לאלה הסובלים מחוסר איזון של רמות לחץ הדם. הם עשירים בסיבים תזונתיים, המסדירים את פעילות הקיבה, מונעים עצירויות כמו למשל, שזיפים ותאנים מושרים במים למשך הלילה או לחילופין במצב של שילשול, אנחנו נטפל באמצעות החרובים.
הסיבים התזונתיים גם גורמים להפחתת הכולסטרול ומפחיתים סיכון של סרטן המעי הגס בגיל המבוגר.
הם עשירים בנוגדי חימצון - אנטיאוקסידנטים ולכן מספקים גם הגנה מפני מחלות לב וכלי דם, סוגים שונים של סרטן ומאטים את תהליך ההזדקנות.
אם כך הפירות היבשים טעימים ואף בריאים, אך יחד עם זאת יש לשים לב לדברים הנלווים להם:
ראשית, פרי מיובש הוא פרי שהוצאו ממנו המים ולכן ריכוז הסוכר בו גבוה יותר, כיוון שהם קטנים יותר יש נטייה לאכול בכמויות גדולות יותר, הם נאכלים כמו גרעינים ואז קל מאוד להגיע לכמות גדולה של קלוריות.
מנת פרי יבש המכילה 50 קלוריות שווה ל 3-4 משמשים או 2 שזיפים או 2 תמרים או 2 תאנים קטנות.
יש לקחת בחשבון גם את הפירות המסוכרים כמו אננס, פפאיה, בננה, שמוסיפים להם בתהליך הייבוש סירופ סוכר סמיך, לכן המסוכרים עשירים עוד יותר בסוכר ובקלוריות וערכם התזונתי דל יותר.
כמו כן קיימים חומרי שימור , לחלק מהפירות מוסיפים חומצות מאכל, שמטרתן לשמור על הפירות מקילקול, ברוב המקרים החומצות לא מזיקות, לעומת זאת לפירות מסויימים בעיקר משמשים וצימוקים מוסיפים כמויות גדולות של גופרית- כדי לשמור על צבעם הבהיר, הגופרית בהחלט מזיקה ומיותרת.
עדיף לקנות פירות יבשים אורגאניים, מה שמבטיח שלא תהיה בהם גופרית, הוכחה לכך היא שהצימוקים והמשמשים האורגאניים יותר כהים.
בט"ו בשבט אנו נוהגים לטעום משתי קבוצות מזון: קבוצת הפירות וקבוצת האגוזים
קבוצת הפירות כוללת תאנים מיובשות, צימוקים, תמרים, שזיפים, משמשים, חרובים ואת הפירות המיובשים החדשים יותר כמו: לימון מיובש, קיווי, פסיפלורה, עגבניה מתוקה מיובשת ועוד..

להלן סקירה של פירות יבשים ויתרונותיהם בגישה הנטורופתית:

תאנים מיובשות
הפרי בעל תכולת הסיבים הגבוהה ביותר מבין הפירות, הסיבים מזרזים את תנועת המזון בקיבה ובמעיים, מונעים עצירות וסופחים חומרים, שאינם רצויים.
התאנה עשירה מאוד במינרלים ומכילה סידן, אשלגן וברזל, בשל הכמויות הגבוהות של הסידן, מומלץ למי שסובל מירידה במסת צפיפות העצם ובמקרים של אוסתיאופורוזיס.
ברפואה העממית התאנה משמשת לטיפול במחלות דרכי העיכול – עצירות, חולשה גופנית וחיזוקה של מערכת החיסון, משפרת את הזיכרון, הקדמונים האמינו בכוחה לעורר תשוקה מינית...
פתרון לשן כואבת /חניכיים כואבות: חוצים תאנה מיובשת , טובלים בחלב רותח, ממתינים ומניחים את התאנה עם הצד הפתוח שלה, כשהחלק הפנימי טבול בחלב, מרגיע מאוד.
מנה של 1.5 תאנים שווה ערך למנה של פרי אחד.


שזיפים
מכילים כמות גבוהה של סיבים, מצויינים למצבי עצירות , מתכון לעצירות:שוטפים 5 שזיפים מיובשים, גדולים ומשרים במים למשך הלילה, בבוקר על קיבה ריקה שותים את המים, אכילת השזיפים תגביר את האפקטיביות.עושים את הטיפול שבוע – עשרה ימים רצוף ואח"כ עוברים לכל יומיים.


תמרים
עשירים מאוד באשלגן, מינרל המשמש כמשקל נגד הנתרן ומכאן שמסייע למי שסובל ממחלות לב וכלי דם.
התמר מכילים מינרלים נוספים כמו : נחושת, גופרית, סידן, ברזל ומגנזיום.
ברפואה העממית משמש להקלה על דלקות בדרכי השתן וכאבי בטן- הפרעות במערכת העיכול.


חרובים
ריכוז גבוה של מינרלים חיוניים כגון: סידן, זרחן, אשלגן וויטמין A ,B ,C .
השפעותיו הרפואיות: מצויין לתסמונת המעי הרגיז ושילשולים- מכיל כמות גדולה של טנינים, נותן אנרגיה בשל תכולת הסוכר הגבוהה, תורם לריכוז וזיכרון, שתיית תה מזרעי חרובים עוזרת לחולי סוכרת.
משמש תחליף מצויין לשוקולד לילדים וגם למבוגרים... שוקולד חרובים אינו מכיל קופאין או חומרים אלרגניים לעומת השוקולד המיוצר מפולי קקאו.
מומלץ גם למבוגרים וילדים עם נטייה לליחה, שיעול ובעיות אחרות במערכת הנשימה וכן לסובלים ממיגרנות. ממתקי החרוב מתאימים גם לחולי סוכרת, מינרל חשוב בחרוב הוא הזרחן שיחד עם הסידן חשוב לחיזוק העצמות ולשיניים בריאות.
ברפואה העממית משמש להקלה על בעיות במערכת העיכול כמו: כאבי בטן, שילשולים ,זיהומי מעיים וצרבות.


קבוצת האגוזים
כוללת שקדים, אגוזי מלך, לוז, פקאן, זרעי דלעת, חמניות ועוד..
קבוצה זו עשירה באנרגיה, חלבון, שומן ומנירלים כמו ברזל, אבץ, אשלגן וסידן וויטמינים מקבוצת B .
מרבית האגוזים עשירים בחומצות שומן חד ורב בלתי רוויות, ח.שומן חיוניות לגופינו ועשויות לסייע במקרים של רמות גבוהות של שומנים בדם.


שקדים
שקדים עשירים בחלבון ובשומנים לא רווים, השקד מכיל כמות נדיבה של ויטמין E אנטיאוקסידנט- חשוב ללב ומתאים גם לאנשים עם נטייה לכולסטרול גבוה וערכי LDL גבוהים.
מכיל הרבה סידן ומתאים למניעה של אוסטיאופורוזיס, כירסום שקדים מועיל לצרבות במיוחד עם הגיל ישנם שינויים ברמת החומציות בקיבה.
ההמלצה היא על קלופים לא קלויים, מושרים במים.


אגוזים
אגוזים מכילים שומנים לא רווים המשמשים להגנה על הלב, בנוסף מכילים האגוזים ויטמין E , שהוא נוגד חימצון, ויטמיני B , עשירים בחלבונים ובמינרלים, אגוזים הם גם מקור עשיר לסיבים ואלה כידוע טובים להפחתת מחלות כלי דם וכמו כן עשירים בנוגדי חימצון- הגנה על הלב, סוגים של סרטן ולהאטת תהליך ההזדקנות.
אגוזי ברזיל: שמקורם ביערות האמזונאס עשירים במיוחד גם בסלניום, מינרל שהיום מאוד קשה לנו להשיג כיוון שהאדמה דלה בו, אותו מינרל חיוני להפחתת הסיכון של סרטן הערמונית.
אגוזי מלך: עשירים מאוד בחומצות שומן חיוניות 1-2 לפחות ביום, מכילים כמות משמעותית של אומגה, העשירה במיוחד בדגים וחיונית לתיפקוד הלב מכאן שאגוזים מפחיתים את הסיכון למחלות לב.


טיפים לאכילת פירות מיובשים
  1. ניתן להוסיפם ליוגורט כארוחת בוקר בריאה, המכילה שפע של ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים.
  2. אפשר לאכול אותם כארוחת ביניים.
  3. ניתן לבשל פירות יבשים כלפתן ולאכול אותם כקינוח או להוסיף אותו לדגני הבוקר.
  4. תחליף לחטיפים – חטיף בריא לילדים וגם למבוגרים.

וטיפים נוספים לצריכה נבונה...
  • אגוזים עשירים מאוד בקלוריות ולכן יש לצרוך אותם במתינות.
  • כדאי לצרוך ללא קלייה – הקלייה גורמת לאיבוד של חלק מהויטמינים והמינרלים.
  • כדאי להימנע מפיצוחים ממולחים על מנת להקטין את צריכת הנתרן בתפריט.
  • כמו כן להימנע מאגוזים מסוכרים או פירות יבשים מסוכרים על מנת להפחית את צריכת הסוכר הגבוהה.
  • מומלץ לצרוך פירות יבשים אורגאניים הגדלים ללא ריסוס וללא חומרי הדברה, ללא חומרי שימור ותוספת של גופרית.
  • מומלץ לשמרם במקרר על מנת למנוע תהליכי חימצון.


מאת זעירא מעין מנהלת מרפאת הבית הטבעי

suplements
herbs
aromatherapy
bach
contact

new-nutrietion

ad2
 

לאבחון ויעוץ נטורופתי - מרפאת הבית הטבעי טלפון - 052-2433732

 
 
     
© כל הזכויות שמורות הבית הטבעי
המידע הרפואי המופיע באתר זה מוגש כמידע לציבור ואין בו משום איבחון או טיפול מקצועיים ואינם באים להחליף ייעוץ אישי מקצועי, המבוסס על נתוניו האישיים של המטופל, הנהלת האתר לא תישא בכל אחריות לעניין כל נזק שעלול להיגרם למשתמש ו/או לצד שלישי כתוצאה משמוש באתר או במידע הכתוב
האתר נבנה ע"י ארטביט אומנות ממוחשבת - בניית אתרי ג'ומלה