תמצית טיפוס

מאוזן
מבט כן ומעמיק אל נסיון העבר, במיוחד על השגיאות.
חי בהווה, צובר ידע וחוכמה מכל התנסות, לומד מנסיונם של אחרים, מנצל את המירב מהידע המצטבר ומהניסיון.
תלמיד חרוץ בעל יכולת לבקר שגיאות עצמיות כפי שאחרים רואים אותן.
משתמש בנסיונו כדי להתפתח ולהתקדם.

לא מאוזן
הכישלון ללמוד מהנסיון, חוזר על שגיאות מבלי ללמוד לקח, לא מסיק מסקנות.
החיים "כשיעור" לא נלמדים, החוויות לא משאירות רישום עמוק, העבר לא נתפס כבעל ערך גבוה לגבי החוויה בהווה, כל זיכרון רע נמחק.
השגיאות יכולות לנבוע מחוסר הסתכלות או מחוסר יכולת לתפוס את החוויה, ממהירות יתר, חוסר תשומת לב, שיעמום וחוסר עניין- כל אלה תירוצים שטיפוס CHESTNUT BUD ישתמש בהם כדי לא ללמוד.
אפשרי שיתקיים מוטיב מסויים של התנהגות כפייתית.
חוזרים בשיחה על אותו הדבר כמה פעמים.
נוטים למחלות במחזוריות מסויימת (הם אינם יודעים לקשר בין המחלה ו"השיעור"- הסיבה הנפשית והמנטלית שבגללה הופיעה המחלה).
אופיינית להם בחירה לא נכונה של מקצוע, דרך חיים ובני זוג והם חוזרים שוב על אותן שגיאות.

התמצית מתאימה גם לאנשים עם קשיי למידה, דיסלקציה, הפרעות קשב וריכוז ADHD וילדים עם פיגור שכלי.