כמה אגוזי מלך צריך לאכול ביום כדי לקבל מספיק אומגה 3?

אגוזי מלך בלבד לא מספקים את התצרוכת היומית של אומגה 3, על מנת להגיע לצריכה אופטימלית של אומגה 3 (וגם זה לא מספיק) צריך לאכול גם לפחות פעמיים בשבוע דגי ים צפוני, כף זרעי פשתן טחונים בבוקר ובערב והרבה ירקות עליים ירוקים…
כמות אגוזי המלך בתפריט תלויה גם בשאר המרכיבים השומניים.


האם דגי בריכה בארץ אשר הועשרו באומגה 3 הם יעילים כמו דגים מים צפוני מבחינת האומגה 3?

ממש לא! ההמלצה היא על דגי ים צפוני כמו בקלה, הליבוט, מקרל, קוד, טונה וכ'ו..ויש לברר מאיפה הם מגיעים ולוודא שמיובאים מחו"ל, נורבגיה למשל..
יש הרבה בעיות עם הדגים הגדלים בבריכות בארץ ואיכותם נקבעת על פי כמה קריטריונים ולא רק על סמך אומגה 3 כמו, תנאי הגידול בבריכה, כמות המזון, סוג המזון, איכות המים, ריכוז החמצן, דשנים כימיים וכ'ו..

עדיף לצרוך כמוסות שמן דגים או שמבחינת ספיגה יעילה יותר עדיף לטחון זרעי פישתן? כמה כפות זרעי פישתן טחונים ניתן לצרוך ביום? 

הנגזרת הטובה ביותר של חומצת השומן אומגה 3 מומלצת יותר ממקורות של דגי ים צפוני על פני הפשתן.
כשצורכים את זרעי הפשתן חומצת השומן החיונית צריכה לעבור תהליך סינתיזה נוסף בגוף בעוד שמשמן הדגים היא כבר מגיעה לאחר תהליך זה.
במקביל לצריכה של דגי ים צפוני מהתזונה או בכמוסות, מומלץ גם לצרוך כף זרעי פשתן – כף ביום, אם אין מקורות נוספים לאומגה 3 ( שמן דגים) רצוי לצרוך 2 כפות ביום.

לאחר נטילת כמות שמן דגים אני מרגיש את שמן הדגים עולה כפלי מעלה ויש לי טעם לא נעים בפה, איך מומלץ ליטול כמוסות של שמן דגים?

טעם הדגים עולה הרבה פעמים בגלל שינויים ברמת החומציות, תופעה זו מעידה בדר"כ על תת חומציות.
אם צורכים את הכמוסה לאחר הארוחה וזה מעודד את עליית הטעם של הדגים, יש לנסות לטול את הכמוסה לפני הארוחה ולראות אם חל שינוי. במידה ועדיין אין שינוי , מומלץ לנסות לרכוש תוסף שמן דגים של חברה אחרת.

האם לצריכה של אומגה 3 יש השפעה על דילול הדם?

חומצות השומן החיוניות מסוג אומגה 3 בעלת השפעה על דילול הדם , היא עושה זאת ע"י הורדת רמות הפיברינוגן החיוני לקרישת הדם וכמו כן מפחיתה הצמדות של טסיות.
על כן מטופלים הנוטלים תרופות לדילול הדם מסוג אספירין או קומדין, עליהם להיוועץ ברופא המטפל לגבי האינטראקציה בין התרופה לתוסף המזון.

האם אומגה 3 מומלצת במצבים של הפרעות קשב וריכוז?

EPA היא נגזרת של חומצת השומן אומגה 3, היא הוכחה במחקרים כבעלת השפעה על פעילות מערכת העצבים בהקשר של קשב וריכוז.
כל מוצר של שמן דגים מורכב מ EPA ומ DHA (נגזרת נוספת של חומצת שומן) לילדים מומלץ  לצרוך שמן דגים בנוזל המכיל  EPA.
כמו כן חשוב לציין, כי צריכת אומגה 3 יכולה לשפר את המצב,אך אינה מספקת, במקביל יש לערוך גם שינויים תזונתיים ולצרוך תוספי מזון נוספים לתמיכה במערכת העצבים.

כמה אומגה 3 צריך לקחת במקרה של דיכאון?

לטיפול בדיכאון יש חשיבות לצריכה של חומצת שומן מסוג EPA, מחקרים הוכיחו צריכה של מינימום 1 גרם EPA ביום.


האם ניתן לאכול זרעי פשתן ולהסתפק בהם כמקור לחומצות אומגה 3 במקום לבלוע כמוסות שמן דגים?

זרעי פשתן בלבד אינם מספקים את כמות חומצות השומן החיוניות אותה יש לצרוך ביום.
כמו כן, חומצת השומן המתקבלת מזרעי הפשתן צריכה לעבור תהליך נוסף בגוף על מנת שנקבל את אותה שרשרת חומצות שומן שאנו מקבלים מדגי הים הצפוני.

האם אומגה 3 יכולה לסייע להתקפי חרדה?

אומגה 3 אינה הוכחה כיעילה בטיפול בחרדות, המחקרים הם בעיקר על יעילות אומגה 3 והטיפול בדיכאון.
אומגה 3 אינה מעלה רמות של סרטונין ולכן ממש לא עובדת כמו משפ' ה – SSRI כמו ציפרלקס, סרוקסאט וכ'ו..
יחד עם זאת  אומגה 3 כן חיונית לבריאות המוח ולמערכת העצבים באופן הבא:
אומגה 3 היא חלק ממרכיבי ממברנת התא, כאשר ממברנת התא מורכבת מכמות מספקת של אומגה 3, חל שיפור בהעברת המסרים הבין עצביים בין תאי העצב, ע"י שיפור זה נמנע חוסר איזון בתשדורת של המעבירים הבין עצביים כמו דופאמין, סרטונין וכ'ו..
בעצם כך נמנעות הפרעות נוירופסיכיאטריות כמו: OCD, חרדות, דיכאון.
נטילה של אומגה 3  בלבד, על פי רוב אינה מספיקה לטיפול בחרדות, יש לתמוך גם באמצעות תוספי מזון נוספים, פורמולת צמחי מרפא טובה, תמיכה נפשית, פעילות גופנית ושינוי אורח החיים.

האם מותר לצרוך בהריון תוסף של אומגה 3?

לא רק שצריכת אומגה 3 מותרת, היא אף מומלצת בתרופת ההריון, מחקרים אחרונים מראים על חשיבות צריכת אומגה 3 מסוג DHA החל מהטרימסטר השני להריון.

מעוניינת לדעת האם מומלץ לצרוך בזמן הריון אומגה 3 באמצעות זרעי פשתן טחונים?

הסיבה שלא מומלץ לצרוך כמות גדולה של זרעי פשתן בהריון היא בגלל שהם מכילים פיטואסטרוגנים ולכן יש להגביל את כמותם.
כף זרעי פשתן טחונים פעמיים בשבוע זה אפשרי, בכל אופן בהריון מומלץ לצרוך כמות גדולה יותר של אומגה 3 מסוג DHA ולכן יש לצרוך אותם באמצעות כמוסות.

האם מותר לצרוך אומגה 3 יחד עם התרופה אלטרוקסין לטיפול בתת פעילות של בלוטת התריס?

אומגה 3 משפיעה גם על בלוטת התריס, ועלולה להפריע לפעילות האלטרוקסין ולהפר את האיזון. אומגה 3 יכולה לפתור בעיות אנדוקרינולוגיות הקשורות לבלוטת התריס, ולכן ניתן לאזן את בלוטת התריס מחדש באמצעות האומגה 3 יחד עם תוספי מזון נוספים המסייעים באיזון הבלוטה.

 

מאת מעין זעירא – מנהלת מרפאת הבית הטבעי