מחלת הברי ברי המעידה על סימני חסר של B1, התגלתה במזרח הרחוק ובאפריקה כבר במאה ה-17 והתפשטה כמגיפה במאה ה- 19, עם התחלת השימוש בטחנות אורז המונעות ע”י קיטור, הטחנות האלה לא רק טוחנות את האורז אלא גם מלטשות אותו וכך מסירות את קליפות הגרעין, המכילות את רוב הויטמינים ובמיוחד את התיאמין. אוכלוסיות שלמות, שתזונתן התבססה במשך דורות על אורז, החלו לצרוך לפתע אורז בלי תיאמין – ופרצה מגיפה של ברי-ברי בקרב מדינות המזרח הרחוק, סין, יפן.

מאפייניה החשובים של מחלה זו: מצב של תשישות קיצונית, ניתן להבחין גם בספיגה לקויה בעקבות בעיות במעיים ובעקבות חוסר חומציות בקיבה. ללא חומצת קיבה ויטמיני B אינם נספגים.
מקום הקליטה העיקרי של התיאמין הוא המעי הדק, ובמעי הגס נקלטות כמויות קטנות.כושר הקליטה של המעי מוגבל וכמויות מעל 5 מ”ג אינן נקלטות ורובן מופרשות בצואה. התיאמין בקיבה נשמר בשל רמת החומציות בקיבה, אבל כשכמות החומצה בקיבה קטנה, נהרס רוב הויטמין. הוא מתפרק, כנראה, בחלקו התחתון של המעי הגס בגלל הסביבה הבסיסית ובשל פעולת החיידקים.
הוא מופרש בשתן, בזיעה, בצואה ובחלב אם.

תפקידיו העיקריים

  • חילוף חומרים של פחמימות.
  • חיוני לתפקוד תקין של מערכת העצבים.

סימני חסר של B1

במישור הפיזיולוגי – עייפות, חוסר תיאבון, ירידה במשקל, הרגשה רעה, נדודי שינה, קליני – הרגשה רעה מאוד, ירידה ניכרת במשקל, דלקת רב עצבית, האטה בפעילות הלב, התרחבות הלב, בצקת, במצבים מתקדמים יותר – היפרטרופיה של הלב, מוקדי דמם ונמק בחלקים שונים של המוח.
סימפטומים שכליים: חוסר ריכוז, עצבנות עם דיכאון, בילבול בין הפנטזיות למציאות, סף גירוי נמוך לכאב, נדודי שינה, חלומות זוועה .
אצל תינוקות: עצירות, הקאות, התקפי בכי עם חוסר שקט.
ריכוז ה-B1 הוא בעיקר בשריר הלב, בכבד, במוח ובכליות. כמותו הכוללת של התיאמין בגוף אצל אדם בריא היא 25 מ”ג, כנראה הכמות המקסימלית שהגוף מסוגל לאגור.

חומרים העלולים להרוס את ה-B1

אלכוהול, קופאין, קולה, קפה, תה, כמויות גבוהות של פטל שחור, תרד וכרוב, אנטיביוטיקה, משתנים, סותרי חומצה על בסיס אלומיניום.

מקורות במזון

מקור התיאמין החשוב ביותר בתפריט הוא הקמח ומוצרו העיקרי – הלחם, לחם העשוי מחיטה מלאה מכיל יותר תיאמין, שיבולת שועל, אורז מלא, מקורות נוספים: גרעינים וקטניות יבשות – חומוס, עדשים, שעועית, חלמון הביצה, שמרים, עוף, דגים, כבד, מוצרי חלב, ירקות עליים ירוקים.
הואיל והתיאמין רגיש לחימום ולחימצון חלק ממנו נהרס בעת הכנת המזונות.

המינונים

RDA – 1- 1.4 מ”ג למבוגרים
תחזוקה – 50 מ”ג
אין תופעות לוואי, יכולות להיות תחושות של בחילה במינונים גבוהים וכשאין איזון עם ויטמינים אחרים.

אנשים העלולים לסבול מחסר של B1

  • צרכני אלכוהול מתונים עד כבדים
  • מבוגרים
  • סכרתיים
  • אנשים הנוטלים משתנים
  • אנשים הנוטלים דיגוקסין
  • אנשים המתאוששים מאי ספיקת לב או התקף לב
  • צרכני פחמימות מזוקקות
  • נשים הנוטלות גלולות
  • אנשים עם מחלות כבד
  • חוסר איזון של בלוטת התריס ואנשים בעלי נטייה להקאות כולל נשים בהריון.
  • אנשים הסובלים מהקאות חוזרות. (נשים בהריון, מחלות קיבה, סרטן).
  • אנשים חולים או מחלימים מזיהום, אחרי ניתוחים.