B5 – מולקולת החומצה הפאנטותנית מורכבת משני חלקים: אלאנין ביתא וחומצה בוטירית.
חומצה פאנטותנית היא נוזל צהבהב וסמיך המתמוסס במים. הויטמין עמיד בפני חום.
החומצה הפאנטותינית שבמזון מצויה בעיקר כקואנזים A, קואנזים זה מתפרק במעיים, ואז משתחררת החומצה הפאנטותינית.
מעט מאוד ידוע על מציאותה של חומצה זו בגוף האדם.
הריכוז הגבוה ביותר הוא בכבד.
חומצה פאנטותינית פעילה בגוף החי רק כמרכיב של קואנזים A. לקואנזים A תפקידים חשובים ביותר בחילוף החומרים ופעולותיו העיקריות הן:

  1. הקואנזים מפעיל את החמצון של חומצה פירובית וגם מתרכב עם חומצות שומן אחרות והתרכובות הנוצרות מפעילות את החמצון של חומצות השומן.
  2. הקואינזים A דרוש לא רק לחמצון של חומצות שומן אלא מפעיל גם את יצירתן.
  3. הקואינזים A גם מתפקד בתהליכי טראנס אציטלאציה המביאים ליצירה של תרכובות בעלות חשיבות פיסיולוגית כמו למשל, האצטילאציה של כולין, כך נוצר האציטילכולין, שחשיבותו רבה בהעברת דחפים במערכת העצבים. וגם פעילותם של מערכת העיכול, מחזור הדם ופעולת השרירים תלויה בו.
  4. Heme הפעלת סינתיזה של המתרכב עם גלובין וכך נוצר ההמוגלובין.

מחסור בחומצה פאנטותינית

מחסור של חומצה פאנטותינית נמצא בעיקר במצבי Stress. סימנים לחסר של חומצה זו הם:
סימנים ראשונים: ירידה בלחץ הדם, עייפות, דופק לב מהיר.
בשלב מאוחר יותר: הפרעות עצביות ונפשיות כמו: הרגשת קהות, דקירות בידיים וברגליים, חולשה בשרירים מסוימים של אצבעות הידיים, הפרעות בשיווי משקל, סחרחורות, ירידה במצב הרוח, רגזנות, דיכדוך.
ממצאים פיזיולוגיים רומזים על הפרעות בפעולה של הקורטקס של בלוטת האדרנל כמו:
אצירת מים בגוף לאחר שתיית כמות גדולה של מים, כלומר ליקוי בהפרשת שתן, רגישות יתר לאינסולין, הפרשה מופחתת של תוצרי פירוק של הורמוני הקורטקס ועוד..

מצבים בהם מומלץ שימוש בחומצה פאנטותינית

  • Stress ותשישות אדרנלים – מעודד תפקוד יותר הכליה
  • היפוגליקמיה
  • נדודי שינה
  • חולי אפילפסיה
  • טרשת נפוצה
  • דיכאון
  • דלקת עצבית
  • התקפי עילפון
  • קטרקט
  • אסטמה
  • בעיות במערכת העיכול, בחילות, כיבי קיבה ותריסריון
  • מחלות מפרקים
  • עור- אקנה, דלקות עור, אקזמה, פסוריאזיס
  • אנמיה היפוכרומית, שאינה מגיבה לברזל

מקורות במזון

חומצה פאנטותינית עמידה בפני אור וחמצן, ולכן אין אכסנה ממושכת מורידה את ריכוז הויטמין במצרכי מזון, אפיה ובישול אינם גורמים להרס רב של הויטמין וחימום ממושך בטמפרטורה גבוהה הורס חלק ניכר של הויטמין.
חומצה פאנטותינית נמצאת בעיקר בדגנים מלאים, לחם מחיטה מלאה, אורז מלא, בורגול, גריסי פנינה, נבט חיטה, סובין חיטה, קטניות: אפונה, שעועית, פולי סויה, פירות וירקות: אגסים, ענבים, גויאבה, אפרסק, צנון, סלק, מזון מלכות, וכמו כן בבשר ודגים, מוצרי חלב וביצים.

מינון

RDA למבוגרים – 5-10 מ”ג
תחזוקה – 50-100 מ”ג