מחסור ב- B6 לא נותן תמונה מוגדרת כמו B3 ו – B1 למשל ברי ברי, אבל הצריכה שלו גבוהה מאוד בגלל מגוון תהליכים בהם הוא משתתף ועליהם הוא משפיע.
ויטמין B6 מצוי במזון בשלוש צורות: פירידוקסין, פירידוקסאל ופירידוקסאמין.
פירידוקסין מתחמצן בגוף לחומצה פירידוקסית, שהיא תוצר ההפרשה העיקרי של הויטמין.
ויטמין B6 הוא חלק מקואנזים, צורתו הפעילה היא הפירידוקסאל – פוספאט, הנוצר מפירידוקסאל ומחומצה זרחנית, בהשפעת האנזים פירידוקסאל – קינאזה.
פירודוקסאל – פוספאט (P-5-P) משמש כקואנזים במערכות אנזמתיות שונות, לוקח תפקיד חשוב בתהליך חילוף החומרים של חלבונים ומשתתף בתהליכים ביוכימיים רבים הקשורים לחילוף החומרים של חומצות אמיניות.

B6 לוקח תפקיד חשוב בתהליכים הבאים: 

  1. דקארבוקסילאציה של חומצות אמיניות – בתהליך זה ניטלת דו תחמוצת הפחמן מחומצות אמיניות מסויימות, תהליך זה חשוב לפעילות תקינה של המוח, למשל בתהליך זה טריפטופאן נהפך להידרו-אורקסי-טריפטופאן, הנהפך אח”כ בתהליך זה לסרטונין, מתווך עצבי חשוב במערכת העצבים, ובשעת מחסור בויטמין B6 פוחתת כמותו. גם חומצה גלוטמית שבעקבותיה נוצרת חומצה גמא אמינובוטירית – GABA מופעלת ע”י אנזים המכיל פירידוקסאל – פוספאט. כלומר: להפרעות בסינתיזה של סרטונין וגאבא יש לייחס הפרעות בפעולת מערכת העצבים, המופיעות בשעת מחסור בויטמין B6.
  2. משק הטריפטופאן – בשלבים השונים של הסינתיזה של חומצה אמינית זו ופירוקה יש צורך באנזימים המכילים פירידוקסאל- פוספאט.
  3. משק הציסטין –אנזימים הקשורים בסינתיזה של ציסטין ובפירוק מכילים גם פירידוקסאל- פוספאט.
  4. כמו כן משמש הפירידוקסאל בפירוק של הגליקוגן ויצירת הגלוקוזה-1- פוספאט.
  5. עוזר בפירוק של היסטמין.
  6. משתתף בתהליך חילוף החומרים של פחמימות במעגל קרבס.
  7. PGE1 משתתף בתהליך יצירה של פרוסטגלנדינים, ביצירה של – חומר דמוי הורמון שהגוף מייצר מחומצת השומן (LA Linoleic Acid), על מנת ליצור PGE1 דרושה נוכחות של B6.
  8. ל- PGE1 תפקידים רבים: מניעת הצמדות של טסיות – של קרישת דם יתרה, מרחיב כלי דם.
  9. משפיע על מערכת החיסון, בעל השפעה אנטי דלקתית, מסייע בבעיות עור כמו פסוריאיזיס ועוד..
  10. חשוב לחילוף חומרים של מספר מינרלים כמו אבץ, מגנזיום.

פירידוקסאל פוספאט משמש אפוא קואנזים של אנזימים המפעילים ביוסינתיזה של חומצות אמיניות ופירוקן.
הצורך בויטמין B6 גובר כאשר התפריט גדוש חלבון, ואילו תפריט דל בחלבון מפחית אותו.

מחסור בויטמין B6

מגיפה של חוסר בויטמין B6 פרצה באמריקה בשנים 1953-1952, לאחר שאלפי תינוקות ניזונו בתכשיר תעשייה שהיה מורכב מחלב שעוקר בטמפרטורה גבוהה, תינוקות רבים לקו ברגישות יתר של העצבים ובפירפורים, נתברר שעל ידי חימומו הנמרץ נהרס חלק ניכר מן הפירידוקסין וריכוזו ירד.
חוסר בויטמין ניסויי נגרם אצל 34 מתנדבים ע”י האכלתם בתפריט דל בויטמין זה, זמן קצר לאחר הטיפול הופיעו סימני מחסור, שנעלמו לאחר מתן הפירידוקסין, בעוד שטיפול בויטמינים אחרים לא הואיל.
הסימן השכיח ביותר היה דלקת עור של זיבת חלב, שהופיע בעיקר בעיניים, באף ובפה. בשפתיים התפתחה דלקת, חלק מהמתנדבים סבלו מחוסר תיאבון, הקאה, נמנמת ודלקת רב עצבית. סימני חסר אלה מופיעים גם בשעת מחסור בויטמינים אחרים (תיאמין, ניאצין, ריבופלבין) לכן בגלל עובדה זו קשה לאבחן אוויטמינוזה B6.

הסימפטומים של מחסור

הראשונים יהיו בתחום המנטלי, לפני שהם יבואו לידי ביטוי במישור הפיזי, סימפטומים מנטליים: עצבנות ונדודי שינה, חולשה.
סימפטומים פיזיים: מצב דלקתי בעור- דרמטיטיס בדר”כ סביב האף ובזוויות העיניים והשפתיים, העור נעשה אדום שומני ועשוי להתקלף. הלשון עשויה לכאוב והרגשה של טעם רע במקרים חמורים, חוסר תיאבון וירידה במשקל ונטייה לזיהומים.

סטיות במשק הטריפטופאן נמצאו אצל נשים הרות ואצל נשים הנוטלות גלולות למניעת הריון, כאשר נותנים לנשים אלה מנת טריפטופאן, הן מפרישות בשתן כמויות גדולות של מוצרי פירוק של טריפטופאן, הפרשה של תרכובות אלה הנגזרות מטריפטופאן אופיינית למחסור בויטמין B6.
לכן מחסור בויטמין B6 בהריון גורם לבחילות, סוכרת הריון ורעלת הריון.
כמו כן עישון, תרופות מסוימות ותוספי מזון כמו צבעי מאכל, חומרי טעם וריח יכולים להגביר את הצורך בויטמין B6 . מה שעוזר לויטמין B6 להפוך לצורתו הפעילה – P -5- P היא פעילות גופנית.

ויטמין B6 יעיל במקרים הבאים

  • ילדים אוטיסטיים- מצאה הטבה גדולה והצלחה המחקרים קליניים.
  • חולי סכיזופרניה – מביא להקלה בכל מני סימפטומים כמו חוסר שינה וחוסר שקטע”י השפעה על חומר המופרש בשתן קריפטופירול, בתוספת של B6 ואבץ ירדה כמות של חומר זה בשתן.
  • חולי ארטריטיס
  • נשים הנוטלות גלולות
  • נשים בהריון הסובלות מבחילות, סוכרת ורעלת הריון.
  • נשים עם תסמונת טרום וסתית –PMS
  • אנשים הסובלים מאבנים בכליות- מקטין ייצור של קלציום אוקסלאט יחד עם מגנזיום.
  • כאבים הנובעים מתסמונת המערה הקרפלית.
  • מניעה וטיפול בטרשת עורקים.
  • אפילפסיה – ממתן התקפים ומרגיע.
  • אנשים מבוגרים בלי בעיות ספיגה.

מקורות מזון

דגנים מלאים: בורגול, גריסי פנינה, לחם מחיטה מלאה, קטניות: שעועית, פולי סויה, חומוס, בפירות: בננות, אבוקדו, גרעינים, אגוזי פקאן, בוטנים, בשר ודגים, מוצרי חלב וביצים.

רעילות

סימפטומים של “רעילות” כוללים חוסר תחושה באצבעות ובבהונות. סימפטום זה מופיע עקב נטילה מופרזת לא מאוזנת של ויטמין B6 במיוחד ללא נטילה של אבץ ושל שאר ויטמיני B.

מינונים

RDA למבוגרים – 2.2-1.8 מ”ג
מינון תחזוקתי –50 מ”ג
בתראפיה בתזונה מדובר על כמויות של 100-500 מ”ג. מומלץ להשתמש בצורתו הפעילה P-5-P , נוצרת בנוכחות B2 ומגנזיום.
סימן ידוע להשגת מינון אפקטיבי של B6 היא היכולת לזכור חלומות.

התווית נגד

אין ליטול B6 יחד עם התרופה L – DOPA בטיפול בחולי פרקניסון, עלול להביא להחמרה של המחלה.