אז אחרי שסקרנו את כל סוגי החלב בחלק הקודם, נשאלת השאלה איזה מהם יכול לשמש כתחליף לחלב אם, והתשובה היא – אף אחד מהם..

אין תחליף לחלב אם, כיוון שהוא ההמלצה התזונתית הטובה ביותר שניתן לתת לקטנטנים, במקרים בהן אימהות מחפשות תחליף לחלב האם לאחר תקופה של הנקה, מינימום של חצי שנה, ניתן יהיה לתת לתינוק מגוון של דייסות המתבססות על סוגים שונים של חלב, כפי שהוזכרו במאמר הקודם, אך אף אחד מהם אינו מהוות תחליף לתמ"ל בפני עצמו כפי שרבים נוהגים לחשוב, כיוון שבכל אחד ואחד מסוגי החלב חסרים מרכיבים אחרים על מנת להשלים את התצרוכת היומית של ויטמינים, מינרלים, חומצות שומן ועוד..

על כן, על מנת להגיע לאיזון יש לעשות שילוב מושכל של מספר סוגי חלב (עיזים ,סויה, שקדים, אורז,שיבולת שועל )עם סוגים שונים של דגנים (אורז, דוחן, שיבולת שועל) וזאת לאחר ייעוץ מקצועי על מנת להגיע להשלמה נכונה של כל המרכיבים לתצרוכת היומית. כמו כן על השילוב להיעשות בהדרגה, כמו גם החשיפה למזון מוצק מגיל חצי שנה ואילך.

את סוגי החלב המומלצים סקרנו בפרק הקודם, כעת נבחן את השילובים האפשריים:

החלב הדומה ביותר לחלב אם הוא חלב אתונות, לו רק היה ניתן להשיגו..
חלב עיזים – קל לעיכול, בעל ערך תזונתי גבוה ומעורר פחות אלרגיות מאשר חלב פרה, אך עדיין צריך להיות עירניים לתופעות אלרגיה כמו ליחה, פריחה עם תחילת השימוש בו. יחסית לחלב אם הוא חסר בחומצה פולית, ויטמין C, וויטמין D, אם החלב משמש כתוספת לחלב אם או למזון מוצק, אז התינוק יקבל את החסר ממקומות אחרים.

על פי משרד הבריאות קיימת המלצה לתת דגנים המכילם גלוטן החל מגיל חצי שנה, אני ממליצה לכם לחכות קצת יותר, רצוי להתחיל בגיל 9 חודשים ואם קשה להתאפק ומתחילים לפני כן, רצוי להתחיל עם דגנים ללא גלוטן.

אם כך ההמלצה היא להתחיל עם דייסת אורז או דייסת דוחן, את חלב האורז ניתן להכין לפי המתכון בחלק א' של המאמר או לקנות חלב אורז רגיל, לא ממותק ושאינו בטעם וניל.

מבשלים אורז על 2 כוסות מים עד שמתרכך, מהאורז המבושל לוקחים את הכמות לדייסה, רצוי להתחיל מכמות קטנה ולערבב עם חלב האורז, כמו כן ניתן לערבב גם עם חלב שקדים/חלב סויה, ניתן להוסיף המתקה – כפית של ממרח שקדים/ סילאן תמרים/מולסה בגיל זה יש להימנע מדבש, והממתיקים הטבעיים עדיפים על סוכר חום, האופציה הטובה ביותר להמתקה היא באמצעות פרי בהתאמה לגיל..

אני ממליצה לא להתחיל עם הכל בבת אחת, כלומר גם להמתיק וגם פרי חדש, מזונות חדשים חשוב להתחיל באופן הדרגתי, על מנת למנוע רגישות/ אי סבילות של מערכת העיכול של התינוק.

כמו כן, ניתן להכין דייסת דוחן, מבשלים את הדוחן כמו האורז (כוס דוחן עם 2 כוסות מים), לוקחים ממנו את הכמות הרצויה לדייסה ומערבבים עם חלב אורז/שקדים/סויה/שיבולת שועל גם כאן ניתן להמתיק או להוסיף פרי.
לאחר שעברנו בשלום את דייסות האורז והדוחן, אפשר לעבור לדגן הבא – שיבולת שועל, אומנם מכיל גלוטן (לכן לא רצוי להתחיל בו) אבל הרבה יותר אהוב על הקטנטנים.

שיבולת שועל מבושלת עם חלב אורז/ סויה/ שקדים/ שיבולת שועל עם כפית של "שקדיה" ואפשר גם להוסיף פרי – תפוח עץ או אגס, לתינוקות שאין רגישות במערכת הנשימה ועודף ליחה, ניתן להוסיף בננה ומתקבלת דייסה מזינה, בריאה וטעימה.

מעל גיל שנה ניתן גם להכין דייסות מדגנים אחרים כמו קינואה ואמרנט על בסיס של חלב אורז/ סויה/ שקדים/ שיבולת שועל.

שימו לב, חלב סומסום מומלץ, אך לא מתחת לגיל שנה וחצי, סומסום נחשב לאלרגן חזק ומשמעותי ולכן רצוי להיחשף אליו כמה שיותר מאוחר על מנת למנוע אלרגיות ואי סבילות אצל תינוקות, מכאן שהגבלה זו חלה גם על טחינה..

בכל מקרה רצוי להיוועץ ברופא הילדים, תזונאי/ת או נטורופת/ית, לגבי סוגי המזון, כיוון שצרכי התינוק משתנים בהתאם לגיל ולעלייתו במשקל.

 

מאת זעירא מעין מנהלת מרפאת הבית הטבעי